Indikationsgebiete

COPD

Hintergrund:
COPD ist eine der häufigsten Lungenerkrankungen in Deutschland und Prognosen zu Folge unter den Top 5 Indikationen mit der höchsten Krankheitslast weltweit. Der Hauptrisikofaktor für die Entwicklung von COPD ist Rauchen. In Anbetracht knapper Ressourcen sind die Entscheidungsträger im Gesundheitswesen auf repräsentative, valide Daten zu Kosten und Effekten von COPD angewiesen. Derartige Fragestellungen sind von besonderer Bedeutung, da COPD eine chronisch progressiv verlaufende Erkrankung mit einer hohen Komorbiditätslast ist. Somit erhalten Patienten mit COPD viele unterschiedliche Behandlungen zeitgleich, wobei die einzelnen Behandlungsstrategien miteinander interagieren – mit Folgen auf der Kosten- und der Effektseite. Die Analyse der Versorgung, der Ressourcennutzung und der patientenrelevanten Endpunkte bei COPD dient als Grundlage für effiziente Strategien des Patientenmanagements, die den Betroffenen und der Gesellschaft insgesamt einen Mehrwert bieten.

Forschungsfragen und Projekte:

  • Analyse von Krankheitskosten und gesundheitsbezogener Lebensqualität bei COPD-Patienten unter Berücksichtigung von Krankheitsschweregrad und Komorbidität auf Basis von COPD-Kohorten, Bevölkerungskohorten und Routinedaten
  • Analyse der Qualität der medizinischen Versorgung bei COPD-Patienten mit Fokus auf leitliniengerechter Therapie und Effekten von Disease Management Programmen
  • Modellierung der Kosten-Effektivität von Interventionen im Bereich COPD (z.B. Raucherentwöhnung)
  • Validierung unterschiedlicher COPD-Kosten-Effektivitäts-Modelle (initiiert durch die Erasmus  Universität Rotterdam)
  • Weiterentwicklung zielgruppenspezifischer Disease Management Ansätze auf Basis von Lebensqualitätsinformationen am Beispiel von COPD, sowie Auslotung der Potenziale für eine Lebensqualitätsorientiertes Patientenmanagement in der Routineversorgung.

Kooperationspartner:

Publikationen:

  • The contribution of symptoms and comorbidities to the economic impact of COPD: an analysis of the German COSYCONET cohort. International Journal of COPD 2017
  • Relationship of hyperlipidemia to comorbidities and lung function in COPD: results of the COSYCONET cohort. Plos One 2017
  • Costs and Health-Related Quality of Life in Alpha-1-Antitrypsin Deficient COPD Patients. Respiratory Research 2017
  • Transfer factor for carbon monoxide in patients with COPD and diabetes: Results from the German COSYCONET cohort. Respiratory Research 2017
  • External validation of health economic decision models for chronic obstructive pulmonary disease (COPD): report of the third COPD modeling meeting. Value in Health 2017
  • Systematic analysis of self-reported comorbidities in large cohort studies - a novel stepwise approach by evaluation of medication. Plos One 2016
  • Peripheral Artery Disease and its Clinical Relevance in Patients with COPD in the COSYCONET Study. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine 2016
  • Impact of chronic ischemic heart disease on the health care costs of COPD patients - An analysis of German claims data. Respiratory Medicine 2016
  • Relative impact of COPD and comorbidities on generic health-related quality of life: a pooled analysis of the COSYCONET patient cohort and control subjects from the KORA and SHIP studies. Respiratory Research 2016
  • Patient heterogeneity in cost-effectiveness models for chronic obstructive pulmonary disease (COPD): are current models suitable to evaluate personalized medicine? Value in Health 2016
  • Assessing health-related quality of life in COPD: comparing generic and disease-specific instruments with focus on comorbidities. BMC Pulmonary Medicine 2016
  • Direct and indirect costs of COPD and its comorbidities: Results from the German COSYCONET study. Respiratory Medicine 2016
  • Comorbid Influences on Generic Health-Related Quality of Life in COPD: a Systematic Review. Plos One 2015
  • Excess costs of comorbidities in chronic obstructive pulmonary disease: a systematic review. Plos One 2015
  • Cost-effectiveness models for chronic obstructive pulmonary disease: cross-model comparison of hypothetical treatment scenarios. Value Health 2014
  • Health-related quality of life and chronic obstructive pulmonary disease in early stages - longitudinal results from the population-based KORA cohort in a working age population. BMC Pulmonary Medicine 2014
  • [Costs of Illness for Asthma and COPD in Adults in Germany.] Gesundheitswesen 2013
  • A lifetime Markov model for the economic evaluation of chronic obstructive pulmonary disease. Pharmacoecnomics 2012
  • Direct medical cost of COPD – an excess cost approach based on two population-based studies. Respiratory Medicine 2012
  • Health-related quality of life in patients with severe COPD hospitalized for exacerbations - comparing EQ-5D, SF-12 and SGRQ. Health and Quality of Life Outcomes 2010

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